شورای هماهنگی جناحهای سیاسی

 شورای هماهنگی واژه ای است که اولین بار توسط سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و در تعارض با آیت ا... راستی کاشانی بعنوان پیشوند ، بکار رفت ، بعدها ائتلاف جبهه پیروان و جمعیت ایثارگران ، با عنوان نیروهای انقلاب اسلامی ، از آن بهره گرفتند ، تا بعد تر جوانان احزاب اصلاح طلب و اکنون در فرهنگ سیاسی ما این واژه رایج شده ...

 پیشتر پیش بینی کرده بودم که شورای هماهنگی اصولگرایان متشکل از بادام چیان و باهنر خواهد بود ، لیکن حدس می زدم حداد عادل از میان مجلسیان و غفوری فرد از جامعه اسلامی ورزشکاران در میان اعضای شورای 5 نفره مذکور قرار گیرند . ولی انتخاب کوهکن بجای حداد عادل و صابر و صدر بجای غفوری فرد ، نشان داد که اصولگرایان نمی خواهند بطور جدی وارد عرصه رقابتها شوند . توضیح اینکه صابر از جامعه اسلامی کارگران و صدر از جامعه اسلامی پزشکان به این شورا راه یافته اند .

 در جریان دوم ، مشهور به اصلاحات ، 3 چهره به نمایندگی از 3 حزب اصلی اصلاح طلبان ، شورای هماهنگی جریان دوم را تشکیل داده اند ؛

مهدی کروبی از حزب اعتماد ملی

محمد خاتمی از حزب جبهه مشارکت

اکبر هاشمی از حزب کارگزاران سازندگی .

  •  خیلی بعید است که سردار سازندگی دیگر روی خوشی به اصولگرایان نشان دهد ، که ( احتمالاً ) محمدرضا باهنر در راس شورای هماهنگی آنها قرار گرفته است .

 در سوی دیگر هم شورای هماهنگی 3 نفره دیگری دیده می شود :

  1. فدائی : دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
  2. محسن رضائی : چهره بلندپایه ائتلاف وفاق و کارآمدی و خدمتگزاران
  3. قالی باف : شهردار تهران و چهره بلند پایه ائتلاف اصولگرایان اصلاح طلب و اصولگرایان خلاق

 هرچند ، احتمال آن می رود که افرادی چون احمد توکلی باین جمع اضافه گردند .

 در مقایسه این 3 جریان شباهت اصلاح طلبان و جریان اخیر ، در تشکیل شوراهایی 3 نفره است که احتمال عدم هماهنگی در آنها کمتر است و دیگر اینکه این هر دو جریان از مخالفان قطعی دولت محسوب می شوند ، در حالیکه اصولگرایان با تشکیل شورایی پر تعدادتر و حمایت از دولت ، شانس خود را پیشاپیش از دست داده اند و علاوه بر آن افراد ضعیف تری را هم به نسبت اصلاح طلبان و رقبای اصولگرای جدید خود برگزیده اند . هر چند در کنار هم قرارگرفتن 3 نام هاشمی - خاتمی - کروبی لرزه بر اندام هر کس می اندازد ، لیکن اگر اعتماد ملی تخم مرغهایش را در سبد سوراخ کارگزاران - مشارکت بگذارد ، این فدائی خواهد بود که می تواند چراغ بهارستان را حتی برای حداد عادل قرمز کند و خود بر صندلی ریاست مجلس شورا تکیه زند . بدین شکل انتخابات ریاست جمهوری 1388 ، شاهد صف آرائی مسحن رضائی و احمدی نژاد در کنار 2 چهره دیگر خواهیم بود ( دو شیخ : مهدی کروبی و دکتر حسن روحانی ) ؛ زیرا که ، بعید است ، محمد خاتمی بخواهد تجربه رقابت اکبر هاشمی و محمود احمدی نژاد را تکرار کند . در صورت تحقق این شرایط 2 لر به رقابت با 2 اصولگرای برخواسته از استان سمنان خواهند رفت . هر چند پیش بینی 24 ماه آینده بسیار دشوار است .

نظرات 5 + ارسال نظر
مازنی چهارشنبه 9 خرداد 1386 ساعت 01:08 ب.ظ http://www.roozan.blogfa.com

سلام. مطلب جالبی بود و در واقع پیش بینی جالبتری بود. باید نشست و نظاره کرد

مصطفی جمعه 11 خرداد 1386 ساعت 07:08 ق.ظ http://osoolgara.blogsky.com/

من با نظرت زیاد موافق نیستم.
همونقدر که هاشمی با اصولگراها میتونه مشکل داشته باشه با اصلاح طلب ها چند برابرشو داره(مگه انتخابات مجلس یادتون رفته؟)روحانی جان هم با گندی که رفیقش بالا آورده که این طرف ها نمیاد.

آقاجانپور شنبه 12 خرداد 1386 ساعت 12:52 ق.ظ http://www.rejal.blogsky.com

من با مصطفی مخالفم . هاشمی رفسنجانی ۲ بازی همزمان دارد : اول ائتلاف با خاتمی و کروبی برای عبور از بحران ضد تحزب که کارگزاران و مشارکت و اعتماد ملی را در بر می گیرد و دوم بازی دیگری با چراغ خاموش و موتور روشن : جبهه اعتدال که رئیس جمهور ۸۸ را معین خواهد کرد . مجلسی به ریاست دبیرکل و دولتی به ریاست شیخ حزب اعتدال . حال پس از عبور از دوران خاتمی - کروبی و گذر از دوران احمدی نژاد - حداد عادل ، نوبت به دوران نوبخت - روحانی می رسد . در اندیشه هر طرف بازی احزاب ایران نقشه ای است ، کدام پیروز خواهند شد ، آینده را باید دید . اما قطعا احمدی نژاد شکست خواهد خورد . لیست بلندی از رقیبان قوی به صحنه آمده اند که در تمام ۲۹ سال اخیر بی سابقه است ، از حسن روحانی که مبدع واژه امام خمینی در مقابل واژه آیت ا... مهدی بازرگان بود و نوارهای سخنرانی اش ۲۹ سال پیش روی دست می رفت تا خاتمی که در محفلی خصوصی از آرای میلیونی دیگری در خرداد ۸۸ یاد کرده است . احمدی نژاد ، هیچ شانسی ندارد : قالیباف ، کروبی ، ولایتی و خیلی ای دیگر منتظر انتخابات دهم نشسته اند .

سعید نورمحمدی سه‌شنبه 15 خرداد 1386 ساعت 11:57 ق.ظ

تو چرا آمارات اینجوریه؟خاتمی و مشارکت؟

آقاجانپور پنج‌شنبه 17 خرداد 1386 ساعت 04:39 ق.ظ http://www.rejal.blogsky.com

سعید جان ، راست قضیه اینکه ، من در این مدت تا حدودی از ابزارهای جنگ روانی استفاده می کردم ، اما مشارکت هم همینطور . واقعا چند وزیر دولت خاتمی ، مشارکتی بودند ؟
اما ، شما درست می گوئید : بین قوام و وثوق تفاوت زیاد است ، چنانکه بین محمد و محمدرضا ، یکی از مشارکت ، یکی از مجمع روحانیون . فی الحال احساس می شود ، این دو مجموعه سیاسی بهم خیلی نزدیک تر شده اند ؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد