آلودگی هوا ، نتیجه مدیریت شهری تهران

 سال گذشته ، در چنین روزهایی ، یادداشتی را با عنوان "بحران تراکم" ، در وبلاگ خود منتشر کردم . خلاصه ای از آن یادداشت ، به شرح زیر است : 
 علیرغم سیاستهای غلط تمرکزگرای نظام جمهوری اسلامی ، انتخاب شهرداران تهران از میان رجال سیاسی و نظامی ، همچون غلامحسین کرباسچی ، محمود احمدی نژاد و محمدباقر قالی باف ( که همگی در روز واپسین پیروزی انقلاب اسلامی ، مدرک تحصیلی لیسانس نداشتند و اکنون ، به کمتر از مدرک تحصیلی دکترای غیر تخصصی رضایت نمی دهند ) تهران را به یکی از بزرگترین تابلوهای ناکارآمدی دولتی در جهان تبدیل کرده است .

 چنین بحرانی ، دو چهره آشکار دارد و هزار چهره نیمه پنهان . چهره آشکار آن که ساکنین تهران ، آنرا می شناسند ، معضل ترافیک در حمل و نقل شهری است و چهره آشکار دیگر آن که مهاجرین به تهران ، از آن به بدی یاد می کنند ، آلودگیهای زیست محیطی و بخصوص آلودگی هوای تهران است . بلی ، آلودگی هوای تهران ، مهمترین خاطره بدی است که گردشگران داخلی و خارجی از تهران بیاد می آورند .

 شایان ذکر است ، می توانید که اصل متن یادداشت مذکور را در پیوند زیر مطالعه فرمائید :



 در ادامه ، توجه شما را به دو خبری که امروز ، توسط خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ، منتشر شده است ، جلب می کنم . توجه کنید که عمق فاجعه تا کجا است که خبرگزاری مذکور ، دز یکی از خبرهای منتشره خود ، تیتری با عنوان (( باد شه شنبه به تهران می آید)) را منتشر نموده است :


/45 روزناسالم برای هوای امسال تهران/
  
آلودگی هوای تهران رکورد زد


تنها راه غلبه بر معضل آلودگی هوای تهران را مدیریت منابع تولید آلودگی دانست/عامل تشدید الودگی درتهران این است با توجه به پایداری هوا امکان تخلیه هوای وجود ندارد/شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط هشدار است.

ایلنا: هوای تهران همچنان در وضعیت هشدار است ودرایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منوکسید کربن به ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. با این شرایط درحال حاضرتعداد روزهای ناسالم به 45 روزرسیده واین درحالیست که کل تعداد روزهای ناسالم سال گذشته 42 روز بود. 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، از مهار خبر می‌رسد که براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط هشدار است. 
لازم به ذکر است ایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منوکسید کربن به ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. 
توصیه می‌گردد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد باید فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

یوسف رشیدی مدیرعامل مرکز اطلاع رسانی آلودگی هوا نیز در مورد عامل بوجود آمدن وضعیت هوای تهران به خبرنگارایلنا گفت:عامل تشدید الودگی درتهران این است با توجه به پایداری هوا امکان تخلیه هوای وجود ندارد. 
اوتنها راه غلبه بر معضل آلودگی هوای تهران را مدیریت منابع تولید آلودگی دانست وافزود:یکی ازجنبه‌های مدیریت هوا، همین بحث کنترل عبور ومرور خودروها بوسیله طرح زوج وفرد است که توانسته است تا حد قابل توجهی حجم ترافیک را کاهش دهد. 
رشیدی تاکید کرد: با این شرایط، پیش‌بینی می شود تا روز دوشنبه کیفیت هوای تهران درشرایط غیراستاندارد بماند. 
اوتصریح کرد:درحال حاضرتعداد روزهای ناسالم به 45 روزرسیده واین درحالیست که کل تعداد روزهای ناسالم سال گذشته 42 روز بود. 
پایان پیام

1389/9/13 - 12:45:53 
کد خبر : 165626 


با ورود یک موج ازسمت شمال غرب کشور؛
  
باد سه‌شنبه به تهران می‌آید


از اواخر روز دوشنبه عبور موجی از سمت شمال غرب کشور برای مناطق شمال غرب و سواحل دریای خزر، وزش باد و بارش‌های پراکنده را به دنبال دارد.

ایلنا: یک کارشناس سازمان هواشناسی می‌گوید:براساس پیش بینی این سازمان انتظار می‌رود که‌باورود یک موج ازسمت شمال غرب کشور، در روز سه‌شنبه از پایداری هوا و غلظت‌ آلاینده‌های جوی به تدریج از نیمه شمال کشور تا حدی کاسته شود. 
به گزارش خبرنگار ایلنا، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی در مورد وضعیت هوای کشور گفت: در سه روز آینده جو کشور همچنان پایدار است از این رو در شهرهای صنعتی و پرجمعیت غلظت‌ آلاینده‌های جو بالا بوده و آسمان این شهر‌ها هم غبارآلود پیش‌بینی می‌‌شود. 
او تاکید کرد: اما از اواخر روز دوشنبه عبور موجی از سمت شمال غرب کشور برای مناطق شمال غرب و سواحل دریای خزر، وزش باد و بارش‌های پراکنده را به دنبال دارد. 
او ادامه داد: با عبور این موج انتظار می‌رود در روز سه‌شنبه از پایداری هوا و غلظت‌ آلاینده‌های جوی به تدریج از نیمه شمال کشور تا حدی کاسته شود. 
گودرزی همچنین تصریح کرد: تهران در 2 الی 3 روز آینده غبارآلود پیش‌بینی شده‌وحداکثر دمای آن امروز به 20 و حداقل به 8 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. 
به گزارش خبرنگار ایلنا، با وزش باد درسطح کشور، لایه‌های جو جابه‌جا شده و هوای از وضعیت سکون خارج می‌شود و می‌توان امیدوار بود که اندکی از میزان غلظت آلاینده‌ها و امکان تخلیه هوا درشهرهای صنعتی و پرجمعیت،بویژه در تهران کاسته شود. 
پایان پیام

1389/9/13 - 14:27:51 
کد خبر : 165656  

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد