افول سرمایه اجتماعی: علت اقتصاد ضعیف

Related image

 اقتصاد و فرهنگ، از طریق سبک زندگی و سیاست و فرهنگ، از طریق ایدئولوژی بهم مرتبط هستند. در هزاره سوم م. آموزش، ابزار قدرتمند تغییر سبک زندگی و ترویج ایدئولوژی ها ست. ایدئولوژی مناسب، سبک زندگی مطلوب منطبق بر آن و آموزش موثر آنها، باعث تربیت انسان هایی می گردد که در مباحث علوم انسانی، از آنها به سرمایه اجتماعی یاد می شود. مهندسی فرهنگی که به درستی، قلب تپنده تفکر جنبش نرم افزاری در برابر شبیخون فرهنگی ست؛ بر چنین اندیشه هائی استوار است.

 کشور ما به دارا بودن سرمایه های سرشار محیطی شناخته می شود. افول فزاینده و روزافزون سرمایه های اجتماعی، به دلیل ضعف کیفی سیستم آموزشی، به افت اقتصادی کشور ما منجر شده است. مهاجرت افسارگسیخته منابع انسانی صاحب انواع سرمایه محیطی و انسانی از کشور و سرعت بالای گردش پول منجر به کاهش ارزش پولی و افزایش تقاضا در برابر میزان تولید ملی شده است.

 تغییرهای مکرر و بی هدف نظام آموزشی کشور و عدم تطابق شیوه سنجش آموزشی فراگیران با اهداف ایدئولوژیک و اندیشه های مرتبط با سبک زندگی موردنظر در کشور، باعث حذف مواد آموزشی مهمی همچون سلامت و بهداشت و سواد رسانه ای از کنکور سراسری و امتحانات نهائی و حتی، برگزاری نمایشی آزمون پایانی آنها و عدم برگزاری کلاس درسی آنها در بسیاری از مدارس شده است و هدف گذاری غلط مدیران ضعیف آموزشی بر مواد آموزشی ناکارآمدی چون زیست شناسی و ریاضیات گسسته جایگزین آرمان های عالیه مذکور در فوق، در کشور شده است. این سوءسیاست گذاری، متهم بزرگتری از سازمان سنجش آموزش کشور دارد. محمد بطحایی که سال ها، با سوءمدیریت خود در سمت های قبلی، در افول برنامه ریزی آموزشی و سنجش آموزش کشور اثر منفی گذاشته است. وی، با تلاش برای حذف سنجش، گزینش و آموزش استعدادهای درخشان به شیوه ای دیگر، در پی تیشه به ریشه زدن سرمایه اجتماعی در کشور داشت. سردرگمی جاری دانش آموزان نظام جدید اخیر در برابر فقدان هرگونه اطلاعاتی درباره مواد آموزشی در امتحانات نهائی و کنکور سراسری از دیگر شاهکارهای سوءمدیریت او در نظام ضعیف آموزشی کشور است. دست های پنهانی که استیضاح محمد شریعتمداری و محمد بطحائی را به عقب می اندازند؛ علت العلل وضعیت ضعیف اقتصادی کشور ما هستند. به امید عزل هرچه زودتر آنها.