آلودگی هوا ، نتیجه مدیریت شهری تهران

 سال گذشته ، در چنین روزهایی ، یادداشتی را با عنوان "بحران تراکم" ، در وبلاگ خود منتشر کردم . خلاصه ای از آن یادداشت ، به شرح زیر است : 
 علیرغم سیاستهای غلط تمرکزگرای نظام جمهوری اسلامی ، انتخاب شهرداران تهران از میان رجال سیاسی و نظامی ، همچون غلامحسین کرباسچی ، محمود احمدی نژاد و محمدباقر قالی باف ( که همگی در روز واپسین پیروزی انقلاب اسلامی ، مدرک تحصیلی لیسانس نداشتند و اکنون ، به کمتر از مدرک تحصیلی دکترای غیر تخصصی رضایت نمی دهند ) تهران را به یکی از بزرگترین تابلوهای ناکارآمدی دولتی در جهان تبدیل کرده است .

 چنین بحرانی ، دو چهره آشکار دارد و هزار چهره نیمه پنهان . چهره آشکار آن که ساکنین تهران ، آنرا می شناسند ، معضل ترافیک در حمل و نقل شهری است و چهره آشکار دیگر آن که مهاجرین به تهران ، از آن به بدی یاد می کنند ، آلودگیهای زیست محیطی و بخصوص آلودگی هوای تهران است . بلی ، آلودگی هوای تهران ، مهمترین خاطره بدی است که گردشگران داخلی و خارجی از تهران بیاد می آورند .

 شایان ذکر است ، می توانید که اصل متن یادداشت مذکور را در پیوند زیر مطالعه فرمائید :



 در ادامه ، توجه شما را به دو خبری که امروز ، توسط خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ، منتشر شده است ، جلب می کنم . توجه کنید که عمق فاجعه تا کجا است که خبرگزاری مذکور ، دز یکی از خبرهای منتشره خود ، تیتری با عنوان (( باد شه شنبه به تهران می آید)) را منتشر نموده است :


/45 روزناسالم برای هوای امسال تهران/
  
آلودگی هوای تهران رکورد زد


تنها راه غلبه بر معضل آلودگی هوای تهران را مدیریت منابع تولید آلودگی دانست/عامل تشدید الودگی درتهران این است با توجه به پایداری هوا امکان تخلیه هوای وجود ندارد/شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط هشدار است.

ایلنا: هوای تهران همچنان در وضعیت هشدار است ودرایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منوکسید کربن به ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. با این شرایط درحال حاضرتعداد روزهای ناسالم به 45 روزرسیده واین درحالیست که کل تعداد روزهای ناسالم سال گذشته 42 روز بود. 
به گزارش خبرگزاری ایلنا، از مهار خبر می‌رسد که براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط هشدار است. 
لازم به ذکر است ایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منوکسید کربن به ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. 
توصیه می‌گردد افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب نموده و بقیه افراد باید فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.
ادامه مطلب ...

خاطره از دشمن

 چند روز پیش ، آلودگی همیشگی هوای تهران ، فرصتی دست داد تا با برخی از جوانان ، به تماشای  کاخ سفید یا کاخ ملت ، واقع در قریه سعدآباد ، بپردازیم . گذر از همه افکاری که در آن مکان ، به ذهن انسان می آید ؛ حضور گروهی از نوجوانان ورزشکار عراقی ، در آن مکان و تلاش راهنمای موزه ، برای فارسی صحبت کردن با آنها ، بدون توجه به پرچم روی لباسهای ایشان ، ذهن من را به خاطرات روزهایی برد که پدران ایشان ، بر سرهای ما ، بمب و موشک می ریختند .
 در عجب هستم که چرا خاطره موشکباران ، از خاطره محمدرضای ملعون و انقلاب اسلامی ، در ذهن جوانان نسلهای پس از ما ، کم رنگ تر و حتی ، دورتر است . بخوبی ، ترس از آن روزگاران را در خاطر دارم . روزی که از هر عراقی ، متنفر بودیم .