بیاد شهدای منصورون

 پس از مدتها ، دیشب و بدلیلی ، در جلسه تشکیلاتی مربوط به جامعه جوانان متحد اسلامی شرکت کردم . پس از پایان جلسه ، جوان متحدی درخواست کرد که به مسجدی در خیابان وزراء برویم . در آن مکان ، مراسم نکوداشت یاد و نام شهدای گروه منصورون ، برگزار می شد . بامید آنکه ، شاید ، بتوانم که مهندس علی شمخانی را ببینم و از او بابت مطلب قبلی وبلاگم ( تقدیم به همه کودکان افغانی ) حلالیت بطلبم ، قبول کردم . چه اینکه ، به انتقاد از کسی پرداختم که در قدرت غایب است و این خلاف رسم مالوف حقیر ، در ۱۲ سال گذشته ، است . همواره کوشیده ام که دولتمردان را مورد انتقاد قرار دهم ، از هر جناحی . اما ، فردی را این بار ، مورد انتقاد قرار داده بودم که در میان مجلسیان و دولتیان نیست . با همین انگیزه و با احترام به همه ی شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ، عازم خیابان وزراء شدیم .

 عادت داشتیم که هر ساله به مراسم نکوداشت یاد و نام شهدای موتلفه اسلامی برویم ؛ اما ، منصورون !

 منصورون ، یکی از ۷ گروه سیاسی بود که با پیشنهاد و اهتمام شهیدان عراقی و مطهری ، در همدیگر ادغام شدند و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را بنیان نهادند . منصورون در میانه دهه ۵۰ خورشیدی از ائتلاف ۴ گروه سیاسی کوچکتر بوجود آمد : حزب الله خوزستان ، گروه شهید سبحانی ، گروه اهواز و گروه شهید صفاتی . در ابتدا ، ایشان نام (( ارتش انقلابی خلق مسلمان ایران )) را بر خود نهادند . سپس ، نام مجاهدین راستین انقلاب اسلامی را بگزیدند . اما ، از آنجا که بیانیه های ایشان با آیه کریمه (( انهم لهم المنصورون )) آغاز می گردید ؛ در میان مردم خوزستان ، به گروه منصورون شهرت یافتند . منصورون ، هرچند که به مواضع راست گرایانه شهرت دارد ؛ لکن ، در جناح بندیهای دهه ۶۰ سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، به هر ۳ طیف راست ، چپ و میانه تقسیم شدند . مهمترین چهره های جناح راست منصورون را سردار رشید ، مهندس شمخانی و سردار ذوالقدر تشکیل می دهند . مهمترین و مشهورترین چهره منصورون ، در جناح میانه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ، سردار رضائی ( محسن ) ، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، است . منصورون ، بواسطه کادرسازی کیفی و روحیه شهادت طلبی ، مورد تقدیر عموم تحلیلگران است .

 بی شک ، منصورون را میتوان از شهیدپرورترین گروههای سیاسی دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی دانست . شهدائی چون صفاتی ، سبحانی ، جهان آرا ، رفیعی و ... از اعضای منصورون بودند . شهید غلامحسین صفاتی در دست نوشته ای می نویسد :

 (( پس از شهادت رضا رضایی ، با تحلیلی که از شهادت این برادر شد ، فقط نظرات ایدئولوژیک مورد حمله قرار گرفت و در حقیقت ، آغاز مبارزه علیه اسلام از تشکیلات ( سازمان مجاهدین خلق ) بود ... . در این مرحله بود ؛ به من انتقاد شد که تو به دلیل ایده آلیسم شدید موجود ، در تو و ضعفهایی که در جریان مبارزات قدیمی داشته ای ، نتوانسته ای درباره تضاد و درباره عمل مائو بخوبی درس بگیری و نقطه نظرهای موجود در آن را بخوبی درک کنی ... کم کم ، مجبور شدم ، جهت خود را در این مبارزه ایدئولوژیک مشخص سازم ... و در نهایت ، تصمیم گرفتم ، مبارزه ای متشکل را در داخل تشکیلات ، به شکلی خاص ، آغاز کنم و برادرانی را که می شناختم و مجاهدین ( خلق ) با آنها تماسی نداشتند ، تشکل دهم . ))

یادشان گرامی و روح پرفتوح شان شاد باد .

نظرات 11 + ارسال نظر
زینب جمعه 5 بهمن 1386 ساعت 02:59 ب.ظ http://www.zeynab73.blogsky.com

سلام
وبلاگ قشنگی دارین...بامطالب زیبا
خسته نباشید.
فعلا

خشت شنبه 6 بهمن 1386 ساعت 01:44 ق.ظ http://www.khesht.blogfa.com

جالب مینویسی

ف.عرب شنبه 6 بهمن 1386 ساعت 10:35 ق.ظ http://focus.blogfa.com

برادر سلام و ارادت
اول اینکه منظورتون از نامه واضح نبود
اگر منظور از نامه این مطلب بود که خسته نباشید و التماس دعا
اگر نامه دیگری بود که واضح تر بفرمائید
ثانی اینکه من صاحب جبهه مشارکت نیستم حتی عضوش هم نیستم خدا رو شکر
ثالث اینکه از قضا من هم اعتقادی به جبهه مشارکت ندارم
صحبتی که من با شما کردم مربوط به حزب نبود مربوط به فرد بود.
با تشکر

ترنم شنبه 6 بهمن 1386 ساعت 01:03 ب.ظ http://anjomantaranom.blogfa.com

می بخشید دوستان آدرس رو اشتباه زده بودیم
برا تازه کارا پیش میاد دیگه[زبان]

حالا به ما سر بزنید
ممنون[گل]

[ بدون نام ] دوشنبه 8 بهمن 1386 ساعت 02:08 ب.ظ http://www.alireza7sale.blog

سلام دوست من! بلاخره آپ کردم... با چند تا کاریکاتور... به من سر بزن و خوشحالم کن...

سفیر چپ اسلامی چهارشنبه 10 بهمن 1386 ساعت 11:29 ب.ظ http://safirr.blogfa.com

به روزم

امید پنج‌شنبه 11 بهمن 1386 ساعت 01:32 ق.ظ http://www.m-ayati.com

رد صلاحیت مهندس آیتی محکومیت یک ملت است.

هادی حبیبی پنج‌شنبه 11 بهمن 1386 ساعت 05:25 ب.ظ http://goftmaneeslahat.blogfa.com

وبلاگ گفتمان اصلاحات دو ساله شد.

خشت شنبه 13 بهمن 1386 ساعت 09:11 ق.ظ http://khesht.blogfa.com

منظورتون واضح نبود
در مورد کامنتی که گزاشتید

سعید دوشنبه 15 بهمن 1386 ساعت 02:12 ب.ظ

هیچکدام
جواد روح و امیر حسین مهدوی
به استثنای قوچانی بقیه به گرد پاشون هم نمی رسند.

سلام هموطن عزیز
وبلاگتون را دیدم و استفاده کردم.
خوشحال می شوم سری به وبلاگ من زده و به سوءال و نظرسنجی انتخاباتی پاسخ دهید.
موفق باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد